کد مطلب:252971 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:284

ذکر مشاهد دیگر در سر من رآی
مرقد مطهره ی جناب حكیمه خاتون: در «جنات الخلود» گوید كه در وصف الخاتون گفته اند: «أنها بدرة طالعة، جبلة قارعة، غیثة هامعة، سیلة رافعة، سیفة قاطعة، عالمة غیر معلمة».

مرحوم ثقة الاسلام نوری قدس سره در «نجم الثاقب» گوید: كه علامه ی طباطبائی در رجال خود فرموده كه حكیمه دختر أبی جعفر ثانی علیه السلام است، به نام عمه ی پدرش حكیمه دختر ابی الحسن موسی بن جعفر علیه السلام، و اوست كه حاضر شد در ولادت قائم حجت الله علیه السلام، چنان كه حاضر شد عمه اش حكیمه در ولادت أبی جعفر محمد بن علی الجواد علیه السلام.

حاصل آنكه حكیمه را با كاف گفته اند در هر دو موضع و اما حلیمه با لام پس تصنیف عوام است.

و تلمیذ خبیر او فاضل معاصر جناب حاج شیخ عباس قمی نیز در «هدیة الزائرین» گوید: كه حكیمه است، نه حلیمه [كه] در السنه ی عوام دایره شده.

و در حاشیه ی كتاب «تكمیل الأیمان فی اثبات صاحب الزمان» از مؤلفات حاج شیخ جواد طارمی زنجانی مسطور است كه بحرالعلوم مرحوم فرموده: حكیمه با كاف است با لام غلط است.

و در «اثبات الوصیة»، «كمال الدین» و «روضة الواعظین» و «أعلام الوری» و «غیبت» طوسی، و «مناقب» و «بحار» و «خرایج» و «مدینة المعاجز»، و «دارالسلام» نوری، و «حق الیقین» و غیر آن در كتب بسیار نیز حكیمه است با كاف، پس آنچه در بعضی از كتب مثل «انوار نعمانیه» و «جلآء العیون» و «كفایة الموحدین» دیده می شود كه حلیمه با لام نوشته شده سهو از قلم كاتب است و هیچ وجه محل اعتنا نیست.

و دیگر از قبور، مضجعه منوره ی جناب ملیكه نرجس خاتون والده ی ماجده ی حضرت حجت عجل الله فرجه است، نامش صیقل بنت بشوعا بن قیصر روم، نسب آن خاتون به شمعون الصفا كه از حواری حضرت عیسی علیه السلام بود می رسد، قیصر روم می خواست ملیكه را به برادرزاده خود تزویج كند، مجلس عقد ایشان بر هم خورده صلیب و چلیپای بزرگ افتاد و شب رسول خدا صلی الله علیه و آله و فاطمه ی زهرا علیهاالسلام به خواب آمده او را مسلمان فرموده و به امام حسن عسكری علیه السلام عقد بستند و آن حضرت را به وی نمودند، آن خاتون از شوق و عشق امام علیه السلام بی تاب و بی آرام گشته تا خود را به میان اسیران ضم كرده و برده فروشان او را در میان اسیران



[ صفحه 823]



به بغداد آورد، حضرت امام علی النقی علیه السلام به علم اعجاز ولایت نشان آن را به بشیر بن سلیمان داده او را با دویست و بیست عدد اشرفی از سر من رآی به بغداد ارسال داشت، آن مخدره را خریده و آورده و به امام حسن عسكری علیه السلام داده و آن خاتون نام خود را تغییر داده نرجس گفته بود تا او را نشناسند، پس امام علی النقی علیه السلام به خواهرش حكیمه خاتون فرمود این جاریه همان كس است كه گفته ام كه زوجه ی فرزندم حسن و مادر مهدی هادی حجت الله خواهد بود، او را به منزل خود ببر و از مسائل و علوم به او بیاموز، آخر به وصال ابومحمد الحسن علیه السلام رسید.

نظم:



گوهر پاك بباید كه شود قابل فیض

ور نه هر سنگ و گلی لؤلؤ و مرجان نشود



صورت حال ملیكه از حكایت یوسف و زلیخا احسن القصص است، شیخ صدوق رحمه الله در «كمال الدین» از ابوالحسین محمد بن یحی الشیبانی تفصیل حال این خاتون را روایت كرده است، چون قصد ما اختصار و زیاده از این سزاوار بسطی نبود، و هنوز مؤلف طریقه ی ایجاز پیموده، حاصل آن كه حضرت امام محمد مهدی بن الحسن علیه السلام مانند حضرت زین العابدین علی بن الحسین علیه السلام نجیب الطرفین است و قبر آن خاتون نیز در جوار امامین است.

«صلی الله علیها و [علی] بعلها و ولدها و علی آباء ولدها».



[ صفحه 824]